Regisztrálok
Regisztrálás Bejelentkezés
Elfelejtett jelszó?
Tudta, hogy sokan a gyümölcstől híznak el?
2010. január 20., szerda 00:42
A gyümölcsökben lévő cukor hozzájárul ahhoz, hogy egyre több ember hízik el súlyosan a fejlett világban - olvasható ki egy amerikai vizsgálat eredményéből. A tanulmány szerint a fruktóz (vagy gyümölcscukor) fogyasztása ártalmasabb lehet az egészségre, mint a másfajta cukroké, különösen, ha mesterséges adalékanyagokkal kerül a szervezetbe.
Az élelmiszeripar például üdítőitalok és gyorsételek előállításához előszeretettel használja a
kukoricaszirupot, amelynek legfőbb összetevője a fruktóz.
A Kaliforniai Egyetemen 33 túlsúlyos felnőttet két héten keresztül olyan étrenden tartottak, amely 30
százalékban zsírt, 55 százalékban összetett szénhidrátot (például kenyeret, rizst), valamint 15
százalék fehérjét tartalmazott. A következő tíz héten olyan étrendre váltottak, amelynél az
energiatartalom negyedét az egyik csoportban gyümölcscukor, a másikban szőlőcukor (glükóz)
adta.
Mindkét csoport tagjai körülbelül ugyanannyit, átlagosan 1,5 kilogrammot híztak, de a
gyümölcscukrot kapók koleszterinszintje magasabb lett, és többet híztak a hasukra. Szakemberek
ezt a típusú elhízást tartják a legveszélyesebbnek, ugyanis ez járul hozzá legnagyobb mértékben a
cukorbetegség és a keringési rendellenességek kialakulásához.
Nem kell tiltólistára tenni
Mindez nem jelenti azt, hogy a gyümölcsök tiltólistára kerülnének, mert azok viszonylag kevés
fruktózt tartalmaznak, így az ebből fakadó esetleges hátrányt bőven kompenzálják az előnyök,
például a vitamintartalom.
Más lehet a helyzet a magas fruktóztartalmú élelmiszeripari alapanyagot, például kukoricalisztet
tartalmazó ételek és italok esetében. A vizsgálat ugyan nem ezeket, hanem magát a
gyümölcscukrot vette górcsó alá, de a kukoricaszirup a szervezetben fruktózra és glükózra bomlik
le.
A kaliforniai kutatást szponzoráló PepsiCo szóvivője azt közölte: az eredmények nagyon érdekesek,
de nem alkalmazhatók a mindennapi gyakorlat vagy a cég termékeinek esetében, mivel azok nem
tartalmaznak gyümölcscukrot.
Az adatok mindenesetre azt sugallják, hogy nem csak a kalóriabevitelre érdemes figyelniük a
diétázóknak, hanem az energiatartalom eredetére is
Nincs még hozzászólás, légy te az első!

kapcsolódó hírek
cimkefelhő
Tudtad hogy rovat legfrissebb hírei


Híradó Media Kft. 2006-2012 Napiaszonline.hu | Napiász Online | Főoldal | Médiaajánlat | Impresszum | Adatvédelmi nyilatkozat | Karrier